Cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland. Waar moet je op letten?

Denk je aan Duitsland, dan denk je waarschijnlijk ook aan bratwurst, bier en lederhosen. Gezellige buren, toch? Hoewel Duitsland een belangrijke handelspartner voor Nederland is, onderschatten we vaak onze cultuurverschillen en kunnen we nogal eens de plank misslaan bij het zakendoen. In deze blog zetten we de aandachtspunten voor je op een rij.

Omgangsnormen
Misschien wel het meest bekende verschil in zakendoen is het ‘Siezen’: het aanspreken met de u-vorm. Dit staat bij Duitsers hoog in het vaandel. In Nederland tutoyeren we makkelijker en trekken we eerst een grens bij de leeftijd van de gesprekspartner, waarna we het vaak verder aftasten. Uit respect en beleefdheid spreken Duitse zakenpartners en collega’s elkaar vrijwel altijd aan met ‘Sie’ (u). Hoewel we zien dat dit in sectoren waar veel jonge mensen werken aan het veranderen is, blijft dit voorlopig nog de norm. Let ook op het juiste gebruik van academische titels; er wordt veel waarde gehecht aan academische prestaties en de bijbehorende status. Onze buren hechten ook veel waarde aan het uiterlijk; hiermee laat je zien de ander serieus te nemen. Formele kleding is vanzelfsprekend, net als verdere persoonlijke verzorging. Wanneer je met de auto (op tijd!) naar een afspraak gaat, dient deze ook spic en span te zijn.

Fachwissen
Een goede voorbereiding is het halve werk. Nou ja, voor onze buren is het vaak wel meer dan dat. Je goed voorbereiden en over de juiste ‘Fachwissen’ (kennis en competenties) beschikken is van ontzettend groot belang. Waar we in Nederland een overlegcultuur hebben en iedereen zijn zegje mag doen, wordt in Duitsland een discussie op inhoud gevoerd door enkel personen die verstand van zaken hebben. Het draait er om de harde feiten: kom dus met statistieken en bronnen en laat blijken dat je op de hoogte bent van de Duitse wetten en voorwaarden. Alleen van een concept op de hoogte zijn en de details later invullen wordt gezien als onvermogen en een gebrek aan kennis.

Hiërarchie
Besluiten worden in Duitsland veelal door de directeur zelf genomen en vaak zijn beslissingen al gemaakt voordat een vergadering plaatsvindt. Wanneer je met een Duitse zakenpartner onderhandelt, houd er dan rekening mee dat een voorstel door verschillende afdelingen bekeken en/of goedgekeurd moet worden voordat de directeur er uiteindelijk een definitief besluit over neemt. Kijk er dus niet raar van op als een beslissing nog even op zich laat wachten, en heb tijd en geduld. Als de zakelijke relatie eenmaal goed is, dan is dit vaak een langdurige relatie waar veel in wordt geïnvesteerd. Neem je Duitse zakenpartner dus mee naar een goed restaurant en onderhoud de relatie. Dit zal erg worden gewaardeerd!

De laatste tip die we je geven: spreek Duits! Hoewel het voor Nederlanders makkelijker is om in het Engels over te gaan, is dit voor onze buren niet zo vanzelfsprekend. Waarom dit niet zo is? Lees meer hierover in deze blog.

Een beter begrip van cultuurverschillen kan veel misverstanden voorkomen. Door bovenstaande tips toe te passen, wordt het zakendoen met Duitse zakenpartners een stuk gemakkelijker. Viel Erfolg!

Reviews

Wat klanten over ons zeggen

Flow Learning Academy werkt voor klanten uit verschillende vakgebieden. Wij bieden taaltrainingen op maat. Een greep uit wat onze klanten over ons zeggen:

Mijn volgende tekst wacht… en ik ga er vol vertrouwen mee aan de slag!

"Ritme creëren in de zinsopbouw. Afwisseling aanbrengen in zinslengtes. Bijzinnen beperken. Leegruimtes gebruiken. Tussenkopjes toevoegen.…"

Gertjan de Beer

-

Zeer tevreden, erg actuele onderwerpen ook!

"Een zeer fijne en doelgerichte manier van lesgeven met zeer actuele onderwerpen en met behulp…"

Joost

Leerzame masterclass

"De masterclass was intensief maar uiterst leerzaam. Met name het stuk ‘overwinnen van mijn Fear…"

Anoniem

Zakelijk

Heb je een vraag?

Neem contact met ons op

Benieuwd wat Flow Learning Academy voor jou en je bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in of bel ons op onderstaand telefoonnummer. We helpen je graag!

073 200 1096

Op werkdagen van 08.30 tot 17.00

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×